Rzeszów, 30.04.2024 r.

 

Szanowni Państwo, 
Dyrektorzy, kierownicy, pracownicy ośrodków kultury województwa podkarpackiego oraz wydziałów kultury urzędów gmin i miast

 

Serdecznie zapraszam Państwa na spotkanie Podkarpackiego Forum Kultury, które odbędzie się 5 czerwca 2024 r. (środa) w godzinach: 10:00-13:30 w Rzeszowie, w sali konferencyjnej FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego, ul. Kolejowa 1 - budynek Center Park (III piętro, wejście od strony ul. Żeromskiego)

 

Spotkanie to będzie adresowane do członków Podkarpackiego Forum Kultury.

 

Każdy z Państwa, kto chciałby uczestniczyć w spotkaniach Podkarpackiego Forum Kultury, proszony jest o wypełnienie i odesłanie deklaracji członkostwa do Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego:

 

Wysokość składki członkowskiej w 2024 r. będzie wynosiła: 320 zł netto + 23% VAT za kwartał.

 

Temat spotkania: „Przychody i Koszty w Instytucji Kultury – ewidencja bilansowa i podatkowa”.

 

Na spotkaniu prowadząca w sposób praktyczny wskaże na zagadnienia ewidencyjne, rachunkowe, podatkowe mające wpływ na działalność Instytucji Kultury.

Obszerny materiał, który zostanie dla Państwa przygotowany z tej tematyki wyjaśnia wiele problemów, które budzą wątpliwości interpretacyjne i są przedmiotem kontroli różnych organów i odpowiedzialności w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

 Wychodząc naprzeciw uczestnikom - w załączeniu jako dodatek , zostanie Państwu przekazana przygotowana wzorcowa dokumentacja oraz wskazówki.

 

Ekspertem na spotkaniu będzie wieloletni praktyk administracji skarbowej w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego. Wykładowca wyższych uczelni – Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w tym studiów podyplomowych na wydziale Finansów UEK. Jest dyplomowanym księgowym, z kilkunastoletnim doświadczeniem na stanowisku głównego księgowego jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autor i współautor pozycji książkowych (w tym : aktualnej dla Instytucji Kultury z 2023r. „Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku w instytucjach kultury”, Wydawnictwo C.H. Beck ) oraz wielu publikacji o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Prowadząca jest znanym i cenionym szkoleniowcem z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości, szkoląca zarówno pracowników jednostek organizacyjnych sektora finansów państwowych i samorządowych, również pracowników RIO, NIK, Sądów, Ministerstw i innych ważnych Urzędów państwowych i samorządowych. Nawiązuje doskonały kontakt z uczestnikami - jest współpracownikiem wielu Agencji Szkoleniowych.

 

 

Program spotkania będzie obejmował następujące zagadnienia:

1. Organizacja działalności instytucji kultury (nie można łączyć Instytucji Kultury ze sportem) - dopuszczalna prawem ingerencja organizatora.

2. Działalność statutowa odpłatna i nieodpłatna oraz działalność gospodarcza w Instytucjach Kultury- pytania i odpowiedzi, np.:

  • Kiedy działalność statutowa staje się działalnością gospodarczą?
  • W jakiej formie IK może pobierać opłaty za jednorazowe spotkania lub zajęcia cykliczne - np. przelew, gotówka czy terminal płatniczy?
  • Czy należy podpisywać umowy z uczestnikami (np. opiekunami) zajęć? czy wystarczą tylko karty zgłoszeniowe.

3. Zasady rachunkowości, gospodarka finansowa i zakładowy plan kont w Instytucji Kultury- w tym:

  • prezentacja uproszczeń w rachunkowości a zasada istotności – KSR- nr 7,
  • plany finansowe Instytucji Kultury.

4. Wprowadzenie do ksiąg rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych

i finansowych– schematy księgowań z wyjaśnieniami z uwzględnieniem podatku VAT:

  • przychody: własne, międzyokresowe - przykłady ewidencji,
  • przychody zewnętrzne (z uwzględnieniem podatku VAT):
    • dotacje podmiotowe - ewidencja, przeznaczenie, rozliczenie na przestrzeni okresów;
    • celowe na wskazane zadania i programy - pozyskanie, ewidencja, rozliczenie;
    • celowe inwestycyjne - pozyskanie, ewidencja, rozliczenie, w tym: rozliczanie zadań inwestycyjnych: na środki trwałe, WNiP oraz wyposażenie - na przykładach;
  • pozostałe przychody operacyjne - sponsoring, darowizny, zdarzenia losowe - COVID-19), Kary, grzywny – ewidencja, księgowanie, dochodzenie, odpisy aktualizacyjne, ujęcie w Rb-N, – problemy Bibliotek po kontroli,
  • koszty (księgowanie w układzie rachunku zysków i strat).

5. Wpływ kosztów stanowiących koszty uzyskania przychodów oraz NKUP na podatek dochodowy- wybrane zagadnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

6. Ustalenie podstawy do opodatkowania podatkiem od osób prawnych- zasady wypełniania CIT -8 i CIT- 8 /0 za 2023r.- wyliczenie przykładu.

 

Podkarpackie Forum Kultury jest platformą współpracy i integracji dyrektorów, kierowników, pracowników ośrodków kultury, samorządowców zajmujących się sprawami kultury, pracowników sektora kultury, spotykających się cyklicznie na organizowanych przez nasz ośrodek spotkaniach, konferencjach. Służy ono profesjonalizacji oraz integracji tej grupy zawodowej. Stanie się przestrzenią do dyskusji na temat najbardziej dotkliwych problemów sektora kultury oraz poszukiwania efektywnych rozwiązań.

 

Proszę o mailowe potwierdzenie obecności na adres ewa.jopkiewicz@frdl.rzeszow.pl lub post@frdl.rzeszow.pl  do 29 maja 2024 r.  

 

Z poważaniem,

 

Ewa Jopkiewicz

Koordynator Forum